Adwords, Markedsføring

En innføring i ADWORDS

Adwords med M360 Reklamebyrå
Adwords med M360 Reklamebyrå

Google AdWords er annonser i Google sitt søkenettverk, eller hos Google sine nettverkspartnere i form av tekstannonser, bildeannonser, produktoppføringsannonser eller videoannonser. Man har et hav muligheter når man annonserer med AdWords. Vi ønsker med dette innlegget å fjerne litt av informasjonsgapet, ved å gi en innføring i Adwords; de ulike annonseformatene, nettverkene man kan annonsere i og målrettingsmulighetene man har med AdWords.

Annonseformatene

Tekstannonser

En tekstannonse forteller kort hva du tilbyr av produkter/tjenester og hva du ønsker at kunden skal gjennomføre som et resultat av annonsen. Det er veldig begrenset hvor lange tekstannonsene kan være, så nøkkelfaktoren er å fatte seg i korthet.

Selv om tekstannonser kan vises i både søkenettverket og displaynettverket, anbefaler vi at man lager annonser tilpasset omgivelsene sine. På denne måten oppnår man større grad av kontroll og målrettet markedsføring i de ulike nettverkene.

Google Merchant – produktoppføringsannonser

Produktoppføringsannonser eller Google shopping annonser, er fine å bruke når man har nettbutikk og ønsker å markedsføre produktene i nettbutikken, i Google sitt søkenettverk. Produktene vil vises når man søker etter merket på produktet, eller på ord som beskriver produktet. Produktoppføringsannonsene linker direkte til produktet i nettbutikken, på denne måten fjerner man en del mellomledd i kjøpsprosessen og legger i stor grad til rette for at kjøp skal skje. For å opprette produktoppføringsannonser, må man koble en Google Merchant konto til en AdWords-konto.

Bildeannonser

Bildeannonser er fine å bruke når man skal bygge merkevare og for eksempel skape en gjenkjennelseseffekt av egen logo/slogan e.l. Bildeannonser kan både være statiske bilder og dynamiske bilder, med noe bevegelse. De kan enten skapes i en av malene til AdWords, eller fra scratch av en grafisk designer.

Videoannonser

Videoannonser er reklamefilmer plassert for eksempel i forkant av youtube videoer.

Les mer om videoannonser her.

Nettverkene

Nettverkspartnere

Google sitt nettverk er alle nettsider Google eier, eller har kontroll over. Nettverksparnere er noe alle med en nettside kan bli. Aktiverer man AdSense muliggjør man at AdWords annonser vises på egen hjemmesiden. Dette er veldig vanlig blant for eksempel bloggere og nettmagasiner. Det kan  være penger å tjene på AdSense, men det forutsetter at du har har mange besøkere på siden.

Buzz-sider for eksempel, tjener penger på sidene sine fordi de har mange besøkende og statistisk sett utgir seg som attraktive mål for plassering av annonser. Men det er trolig lite sannsynlig å få mange kunder ved å plassere annonser på sider med artikler som: “Du vil ikke tro hva hun fant gjemt i veggen” og “Se hva som gjemte seg i øret til denne pasienten – Vi håper du har spist”.

I havet med buzz-sider som lever av at besøkere ved en feil klikker på annonser, eller annonsører som betaler per tusende visning av AdWords annonser, er det greit å vite hvordan man unngår å havne i “buzz-fella”. Ta kontakt i kontaktskjemaet øverst til høyre, om du ønsker informasjon om hvordan man i stor grad unngår å havne på buzz-sider.

Søkenettverket

Hvor ofte Googler du? Mange bruker google.no eller google.com når de skal finne informasjon på internett. Tekstannonser vises i søkenettverket som søketreff markert med “annonse”. Selv om du ligger øverst på treff i søkenettverket i organiske søk, kan man kun kjøpe seg til en topp tre plassering med Adwords. Lurer du på hvor ofte informasjon om dine tjenester/produkter søkes etter i søkenettverket, finnes det statistikker på dette i “søkeordsplanleggeren” til Adwords. Tekstannonsene vises på de søkeordene du velger at annonsen(e) skal vises på. Søkeordene skal reflektere annonsen, bedriften og/eller produktene/tjenestene bedriften tilbyr.

Displaynettverket

Displaynettverket er nettsider under Google, eller nettsider som har tilgjengeliggjort annonsering på egen side. Aktiverer man AdSense på egen side, går man under termen Google nettverkspartner. I displaynettverket kan man som sagt, vise både tekst- og bildeannonser.

Plassering og målretting

Det er mange valgmuligheter når det gjelde plassering og målretting av annonser i displaynettverket. Man kan kombinere flere av plasseringsalternativene og i tillegg begrense visningene av annonsene geografisk og demografisk. Selv om det er en del fallgruver for annonsering i displaynettverket, er det positivt med veldig mange alternativer og muligheter i displaynettverket, når man først får dreisen på det. Har man en stor kundegruppe kan man lage flere segmenter og markedsføre målrettet mot disse, driver man en nisje forretning kan man også klare å treffe målgruppen med AdWords.

Her er hvordan annonsene dine kan plasseres i displaynettverket:

Søkeord

Velger man å plassere annonsene etter søkeord, legger man til søkeord man mener er relevante for annonsen(e). Forskjellen er at man i displaynettverket dukker opp på sider personer som har søkt etter disse søkeordene besøker.

Emne

Plasserer man annonsene etter emne og velger for eksempel emnene hagestell og fisking, vil annonsene vises på fiske- og hagestell relaterte sider. Her har man i større grad kontroll over miljøene annonsene vises i, i motsetning til om man plasserer annonsene etter interesser.

Plassering

Velger man å plassere annonsene med “plassering”, velger man fysisk hvilke sider annonsene skal vises på. Dette begrenser seg til Google sitt nettverk og nettverkspartnere. Du kan med andre ord ikke plassere annonser på konkurrentene sine hjemmesider, med mindre konkurrenten har aktivert AdSense.

Interesser

Søkemotorene danner seg et bilde av hvilke interesser du har, etter hvilke sider du besøker på internett og hva du søker etter, derfor kan man annonsere etter interesser. Som bedrift har man gjerne dannet seg et bilde av hvilke interesser egen målgruppe har. Driver man for eksempel et hagesenter, vet man at kundene interesserer seg for planter, dyrking av ulike vekster og vedlikehold av hage.

Man kan da lage målrettede bildeannonser og velge at disse skal vises for folk som interesserer seg for planter og hagestell. Vet man videre at mange i kundegruppen liker å fiske, kan man velge å vise annonsene for de som har vist interesse for fiskesider. Annonsene vil ikke nødvendigvis vises på sider som omhandler fisking og hagestell, men på sider personer som har vist interesse for fisking og hagestell besøker.

Remarketing

Med Google Analytics kan du lage remarketing-lister med besøkende som har vært på hjemmesiden eller i nettbutikken din. Annonsene dine vil da følge besøkende som har vært på siden din. Hvor ofte de skal vises for vedkommende og hvor lang tid i etterkant de skal “stalke” besøkeren, velger du selv.

AVKASTNING

Ønsker man å beregne avkastningen av AdWords-annonsene, må man kunne spesifisere verdien av en konvertering. En konvertering kan være alt fra et utfylt kontaktskjema, et besøk på siden eller en kjøpt vare i nettbutikken, som følge av annonsen. Deretter må man gjøre seg opp en mening  om hvor mye man er villig til å betale for en konvertering, dette kalles CPA – cost per acquisition. Skal man oppnå en positiv avkastning som følge av en annonse-kampanje, må selvfølgelig CPA være lavere enn konverterings-verdien.

Høres det vanskelig ut?

Vi kan lage annonser
i AdWords for deg!

Kilde: https://support.google.com/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *