Nettbutikk

Hvorfor salgene uteblir i nettbutikken din

Få bedre salg i nettbutikken din. Vi i M36o Reklamebyrå i Tønsberg, Vestfold hjelper deg.

Opplever du lang tid mellom hvert besøk og salg og en uengasjert kundegruppe? Her er noen grep du kan gjøre for å styrkemerkevaren din og få flere handlende kunder.

 

Det første du bør gå igjennom er posisjonen du har valgt i markedet.

En god posisjon defineres av at du har:

  • Identifisert et eller flere behov i et marked
  • Funnet en eksisterende kundegruppe som ønsker eller potensielt ønsker en tilfredsstillelse av dette behovet
  • Løsningen(e) som dekker dette behovet.

 

Du har kanskje identifisert ditt marked og diverse behov i dette markedet som dine produkter eller tjenester skal dekke. Men, om du ikke oppnår kundetilfredshet, WOM og en voksende kundegruppe. Tilfredsstiller muligens ikke produktet eller løsningen du tilbyr, et eksisterende udekket behov.

Hvorfor?

Dette kan man finne ut av ved å rett og slett spørre kundene dine “Hvorfor”? Klarer du å besvare hvorfor noen skal kjøpe dine produkter eller benytte seg av dine tjenester, er du godt på vei.

Det som er viktigere er om kundene dine klarer å besvare dette spørsmålet. Har du enda ikke gjennomført en kundeundersøkelse, er det på høy tid. Klarer kundene dine å svare på hvorfor de skal kjøpe eller benytte seg av produktene/tjenestene du tilbyr, er det grunnlag for å si at du er konkurransedyktig. Et annet spørsmål du bør stille er; hvordan kundene dine hadde oppfattet markedet du opererer i, uten deg.

Ville du blitt savnet?

Hvor stor andel av kundegruppen din ville savnet produktene/tjenestene du tilbyr? Kan over 30% av kundegruppen din fortelle at de ville savnet deg om du hadde sluttet å tilby dine produkter/tjenester. Er det grunn til å tro at 3 av 10 betalende kunder ville savnet deg og det du tilbyr om du hadde lagt ned bedriften. Er dette tallet stabilt, bør man gjennomføre tiltak for å øke prosentandelen som ville savnet dine produkter/tjenester, for å lage et sterkere grunnlag for videre drift.

Klarer du å identifisere de 30 % og å “speile” dem ved å finne liknende kunder med sammenfallende karaktertrekk. Har du anledning til å øke en verdifull kundegruppe. Alternativt kan du “stjele” kunder fra konkurrentene dine. Hvorfor ikke for eksempel begynne å følge alle som følger Instagram-profilen til en eller flere av konkurrentene dine og gjøre dem oppmerksomme på deg? Vi anbefaler http://iconosquare.com/ for å med letthet administrere Instagram-profilen til bedriften din.

Drivkraft

Har du varelager og en nettbutikk, men ingen klar strategi for hvordan du skal skape en kundegruppe og å flytte varene ut av lageret, er det dessverre mulig at du har begynt i feil ende. Man kan heldigvis hente drivkraft for å flytte varer gjennom sosiale medier og eksisterende marked på internett for kjøp og salg.

Har du identifisert en eller flere klare målgrupper kan du fange deres interesse ved å gi din merkevare karakteristiske trekk som sammenfaller med målgruppen. Har du lagt merke til at store interessegrupper på Facebook som “I fucking love science” faktisk har en nettbutikk som de promoterer diskret mellom all innholdsmarkedsføringen?

Tillit

De fleste er noe skeptiske til ukjente nettbutikker fordi det finnes mange upålitelige nettbutikker. Disse blir ofte meldt inn hos forbrukerrådet.no, men det er virkelig ikke her du vil at potensielle kunder skal finne ut om din nettbutikk er til å stole på eller ikke. Det letteste er å garantimerke nettbutikken din med for eksempel; “trygg e-handel”, “verified by Visa” osv. for å unngå noe frafall-statistikk. Noen av disse må du betale for, mens andre er gratis. Disse bør plasseres godt synlig i nettbutikken din sammen med telefonnummer til kundeservice, andre garantier og retur informasjon.

Opplevelse

Når det gjelder netthandel refererer ikke “produktet” utelukkende til hva du fysisk tilbyr, men også den helhetlige handleropplevelsen og menneskene som jobber i kulissene. Noen vanlige fallgruver er:

  • Når man går inn i et eksisterende marked, uten en klar penetrasjons-strategi.
  • Man har få eller ingen karakteristiske attributter
  • En manglende vilje til å tilpasse seg endringer i markedet og tilbakemeldinger fra kunder.

 

Grunnmuren i en nettbutikk bør være å:

  • Tilby det kundene vil ha

  • Ivareta viktige kunder

  • Ha en velfungerende nettbutikk (unngå bugs og virus)

Alt annet er bonus og glasur.

Skal man oppnå suksess må man  tilby en velfungerende totalpakke som eksisterende og potensielle kunder ønsker, og er villige til å betale for å oppnå.
Skal man skille seg ut og tilby noe unikt i 2015 er opplevelseaspektet og tilgjengelighet essensielle attributter. Klarer du ikke selv definere hva du og din bedrift gjør bedre enn dine konkurrenter, evner i alle fall ikke kundene dine det.

For mer informasjon, ta kontakt her!

veien til en selgende nettbutikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *