TIPS

Instagram guide

din guide til Instagram

Enten du syns det er fantastisk eller kjedelig, Instagram er et veldig bra verktøy som potensielt hjelper deg å bygge merkevare og å øke omsetningen.

Det er lettere for noen bransjer å engasjere på Instagram enn andre. Les vår Instagram guide for tips og råd som kan hjelpe deg å komme i gang med målrettet markedsføring ved hjelp av Instagram.

Strategi & analyse for Instagram

Man trenger ikke en dyp analyse over hva man skal legge ut på Instagram, men noen ting må man ha i bakhodet.

De fleste har en anelse om hvem målgruppen er, legg til segmenteringkriteriet: er aktive på Instagram og dann et bilde av mottakerne dere skal nå ut til. Budskap og innhold bør være rettet mot disse og potensielle nye kundegrupper.

Definerer man mottaker av innholdet og tilpasser innholdet deretter, får man en mer gjennomført profil på Instagram.

Tenk også igjennom hva du vil oppnå med innholdet i Instagram-kontoen. Hva skal timene og minuttene du bruker på denne bildedeletjenesten, gi tilbake til bedriften. Ønsker du merkevarebygging, økt omsetning eller en kombinasjon? Hva du ønsker å oppnå, bør bevisst påvirke innholdet du legger ut.

Instagram er som sagt en bildedelingstjeneste og fordi tekst ikke er hovedpåvirkningskraften, bør man velge seg en stemning når man skal legge ut noe. Selv om du liker best å uttrykke deg med tekst, må du legge dette fra deg på Instagram.

Her skal du skal fatte deg i korthet, generere søkeord og skape inntrykk og følelser ved hjelp av bilder, farger og stemninger. Man må selvfølgelig prøve seg frem og stadig erfare at årstider, tid på døgnet og andre ytre elementer vil påvirke hvor mye engasjement man klarer å skape.

øk engasjementet på Instagram

Iconosquare

Bruk «Iconosquare» på datamaskinen. Her kan du med letthet følge opp kommentarer, kommentere selv, se hvilke bilder som har sørget for mest
engasjement. Hvilke hashtagger du har brukt på bilder med mest engasjement, hjerte/like bilder osv.

Det eneste du ikke kan gjøre på iconosquare er å legge ut bilder, dette må gjøres fra mobilen eller nettbrettet.

MERK: Man har en gylden anledning til å skape lojale kunder gjennom sosiale medier, fordi man kan gjøre følgerne «personlig» kjent med bedriften. Gi mest mulig informasjon om alt som skjer i bedriften, uten at det går på bekostning av omdømmet og konkurransefortrinn.

Klarer man å bli posisjonert hos kunden som noen vedkommende kjenner personlig, har man gjerne en kunde for livet.

Hashtag for Instagram

# – hashtag – setter du hashtag foran et ord gjør du ordet om til et søkeord. Søker en bruker på et ord du har hashtaget bildet ditt med, dukker bildet ditt opp i dette søket.

Vi anbefaler å velge et par hashtagger, som dere bruker på de fleste bildene dere legger ut på Instagram. På denne måten er det lett å søke opp egne bilder og andre som bruker den samme hashtagen.

Et tips for å øke følgere på Instagram, er å ta eierskap over disse hashtaggene. Bruker andre den skal dere like og kommentere bildet deres, fordi engasjement skaper engasjement. Skal man følge dette tipset bør selvsagt hashtagen(e) være relativt unik(e).

Tips: Bruk ca 7 hashtager på et bilde, gjerne de du har tatt eierskap over, kombinert med noen mer generelle eller beskrivende.

En av hashtagene det er natulig å ha er merkenavnet, overvåker man denne kan man i tillegg plukke opp eventuelle negative tilbakemeldinger og kanskje snu disse til positive.

Eksempel på hashtag kan også være dialekt eller et nisjebegrep som dere bruker internt og som beskriver dere og bedriften. Sett hashtagene dere ønsker eierskap over i bedriftsinformasjonen på Instagram-kontoen.

hahstag for instagram

Populære hashtager:
#love
#instagood
#me
#tbt
#cute
#photooftheday
#instamood
#iphonesia
#picoftheday
#igers

#girl
#tweegram
#beautiful
#instadaily
#summer
#instagramhub
#follow
#iphoneonly
#igdaily
#bestoftheday

blå bilder på instagram

Visste du at bilder hvor blåfarger er fremtredende, får 24% flere likes enn bilder med røde eller oransje toner.

Kollasj

Bilder satt til en kollasj har en tendens til å få 19.41% flere likerklikk og 22.4% flere kommentarer, enn vanlige bilder. Om du vil øke aktiviteten rundt et bilde kan det derfor lønne seg å ta deg tid til å sett sammen flere bilder til ett.

Man kan for eksempel ta motivet man ønsker å få frem på det ene bildet og motiver som booster stemningen du ønsker å uttrykke på de andre. Skal man for eksempel legge ut et bilde av en sommerdrikk, kan man sette bildet av sommerdrikken på ett stort og sommerblomster og badeballer på to andre.

Bilder på Instagram

I følge statistikker er bilder som reflekterer en luksuriøs livsstil (dyre biler, hjem , interiør og ekstravagant livsstil), de som genererer mest aktivitet. Bilder som ikke inneholder noe av dette har en tendens til å få 11.4 % mindre likerklikk.

Dette er mest sannsynlig ikke motiver du kommer til å legge ut om du driver et elektrikerfirma eller bakeri, men fortvil ikke. Det er viktig å finne sin stil og vakre motiver, humor og lignende er også motiver som kan skape engasjement på Instagram.

Del for eksempel den vakre soloppgangen på vei til et oppdrag, eller den første kaffen du laget om morgenen og mistet på deg selv og i gulvet. Oppdraget som gikk litt skeis, eller den fantastisk fornøyde kunden som kom innom med blomster.

Hadde alle lagt ut luksuriøs livsstil og interiør, hadde Instagram blitt fantastisk kjedelig, vi setter i alle fall pris på diversitet.

Bildene man legger ut på Instagram bør være fine. Ikke legg ut pikslete bilder med dårlig lys. Ikke ha for mye støy i bildene (rot, elementer, mye bevegelse) men, få frem det bildet «handler» om.

Bildene bør være personlige, så ta de fleste bildene selv. Det er dårlig stil å stjele andres bilder uten å refere til opphavet eller å spamme følgerne med regram-bilder, så unngå dette.

Timing på Instagram

En undersøkelse gjort av Statigram (nå Iconosquare), viser at mandag kl 17:00 er den beste tiden å poste et nytt bilde, for å få nye kommentarer og likerklikk. Den andre mest populære tiden er onsdag eller torsdag kl. 15:00.

Et bilde er mest aktivt de 3 første timene etter at det har blitt postet. 46.15 % av alle kommentarer kommer i den første timen og 69.23 % av alle kommentarer kommer innen de første 3 timene.

Er det lite aktivitet de tre første timene, er det lite sannsynlig at det vil komme på et senere tidspunkt.

Merk: det kan være fort gjort å forsvinne i havet av alle som publiserer på disse tidspunktene, så det kan være lurt å teste om man får bedre effekt av å legge ut bilder litt før eller litt etter peak times.

Peak times er når det er mest aktivitet blant brukerne. Ønsker du mer innsikt egne peak times, kan du bruke Iconosquare og Facebook sin innsikt, for å se når følgerne er mest aktive. Når egne følgere er mest aktive, trenger ikke ligge på gjennomsnittet.

timing på instagram
samarbeide på instagram

Tips: Ønsker du flere følgere? Hvorfor ikke følge følgerne til konkurrentene?

Samarbeid på Instagram

Man kan også oppnå flere følgere og mer engasjement på egne innlegg om man samarbeider med andre og @-er relevante personer.

Selger man merkevarer bør man for eksempel tagge merkene eller leverandørene i bildene. Har du beliggenhet på et kjøpesenter eller et sted med egen instagram-konto, kan man også tagge senteret eller stedet i teksten for å gjøre dem oppmerksomme på innlegget.

Man bør også samarbeide med andre bedrifter som kompletterer egen bedrift. Hvorfor ikke samarbeide om konkurranser eller generere følgere for dem, mot at de genererer følgere for dere.

Informativ kontra selvmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er generelt viktig i sosiale medier og Instagram er intet unntak.

Man skal ikke utelukkende promotere seg selv og sine varer, tjenester og produkter, for det blir rett og slett monotont. I stedet for å konstant legge ut “her er vi og dette selger vi”-bilder, kan man også legge ut nyttige tips, inspirasjon, veiledning, humor, lykkeønskninger og bilder som engasjerer. Kombiner gjerne blogging og Instagram for å oppnå større grad av innholdsmarkedsføring.

Ønsker du hjelp med din Instagram-profil?

Ta kontakt:

Ditt navn *

E-post *

Melding


* Må fylles ut

Vi kan blant annet hjelpe deg å:

  • Sette opp en Instagram-konto
  • Legge Instagram på Facebook-siden til bedriften din
  • Synkronisere Instagram-kontoen med Facebook-siden til bedriften din
  • Legge Instagram på hjemmesiden deres
  • Lage en strategi for innhold på Instagram-kontoen deres

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *