Hjemmesider, SEO

Søkemotoroptimalisering av nettbutikk

søkeoptimalisering - how to

Søkemotoroptimalisering er viktig når man har nettbutikk eller hjemmeside. Her er noen gode tips for hvordan du på egenhånd kan optimalisere siden din for søkemotorene.

Metainformasjon

Et grunnleggende element når man foretar en søkemotoroptimalisering, er å legge til metainformasjon. Om man legger inn metainformasjon på alle sider, kategorier, produkter, tjenester o.l. på en hjemmeside eller nettbutikk, kan man øke treffene på disse i de ulike søkenettverkene. Først og fremst legger man til metainformasjon, for å bestemme visningen av en side i søkenettverkene. Velger man å ikke legge til metainformasjon, vil siden vises med et tekstutdrag, som kanskje ikke gir noen mening for søkeren. Metainformasjon omhandler:

Fokus keyword – ordet eller frasen som i høyest grad oppsummerer siden, innlegget, produktet eller tjenesten

Metatittel – tittelen på siden, eller en tittel som beskriver innholdet på siden. Tittelen bør inneholde fokus nøkkelordet og kan ikke være lenger enn 70 tegn.

Metabeskrivelse – en kort beskrivelse om hva siden inneholder, eller en selgende tekst som gjør at potensielle søkere ønsker å besøke siden. Metabeskrivelsen bør være på mellom 150 og 160 tegn og bør inneholde fokus nøkkelordet.

 Oppbygging

Når man gjennomfører en søkemotoroptimalisering, bør man bygge opp innleggene eller sidene, så de er lette å lese for crawlerne. Bruk fokus nøkkelordet ofte, men naturlig. Bruk overskrifter h1, h2, h3 osv. som inneholder fokus nøkkelordet eller som beskriver innholdet. Husk å bruke fokus nøkkelordet i URL-en. Legg til linker til andre steder på hjemmesiden din, eller til relevante sider for videre lesning, utenfor siden din. Bruk bilder som passer til teksten og pass på at bildene har alt. tekst som passer til siden eller innlegget. Teksten bør være på ca 300 ord. Sørg for å ha et godt, relevant innhold, som både tar både høyde for egne forretningsmål og potensielle besøkeres innholdsbehov.

Indeksering

Ved søkemotoroptimalisering, er det viktig å legge til rette for at søkemotorene leser sidekartet riktig. I Google sitt søkenettverk er det viktig å bruke verktøy som Webmaster Tools, Google Analytics og Google places. Ved hjelp av disse verktøyene kan man finne ut hvordan siden blir lest og legge til rette for at siden blir lest riktig.

SEO - søkemotoroptimalisering

Ønsker du å dukke opp øverst i søkemotorene på søkeordene som er relevante for din bedrift, har man to valg:

1.   Opprette AdWords (Google) og betale for å dukke opp på relevante og mindre relevante søkord, som beskriver din bedrift.

2.  Optimalisere siden din for søkemotorer.

Alternativ 1: AdWords er effektivt om du ønsker umiddelbare resultater og/eller har lyst til å dukke opp i søkemotorene på søkeord bedriften din ikke dukker opp på. Ulempen er at annonsene koster penger og forsvinner ifra søkeresultatene, så fort du stopper dem.

Alternativ 2: Søkemotoroptimalisering er en mer bærekraftig og langsiktig løsning, som ikke trenger å koste penger om du gjør det på egenhånd. Ulempen er at det er noen fallgruver og det kan være tidkrevende.

Vi har nedenfor listet opp noen av elementene vi legger vekt på når vi jobber med søkemotoroptimalisering.

Formulering

Riktig formulering av tekst er viktig ved en søkemotoroptimalisering. For å dukke opp i søkemotorer på søkeord eller fraser som er relevante for innlegget eller siden din, er det viktig å bruke søkeord eller fraser potensielle besøkere bruker når de søker i de ulike søkemotorene. Sett deg inn i søkerens sted, hvilke ord og fraser tror du de bruker og hvilke ville du brukt for å finne frem til siden du vil formidle? Du kan gjøre prøvesøk i søkemotorene med ulike søkeord og fraser, eller så finnes det også verktøy du kan bruke gjennom AdWords for å se søkeord-statistikker. For å unngå at teksten blir mekanisk og upersonlig, kan man begynne med teksten og optimalisere den for søkemotorene etterpå. Innholdet bør være lettleselig.

Besøk og fluktfrekvens

Crawlerne vil også bedømme relevansen av en side, ved å se hvor mange som klikker på siden. Opplever de at mange klikker på siden/innlegget, men går ut av siden med en gang, vil siden/innlegget få en dårligere rangering i søkenettverket. Men grunner til at søkere klikker seg ut av siden, trenger ikke være irrelevant innhold. Grunner til at de “flykter” fra siden kan være:

  • De besøker siden fra mobilen eller nettbrettet, men siden er ikke tilpasset mobil og nettbrett. Les mer om responsivt design her.
  • Siden de har klikket på innholder en feilmelding. Har man ommøblert eller gjort om siden, er det ikke sikkert dette er oppdatert i søkenettverket. Bruk Web Master Tools for å få kontroll over URLer som inneholder feilmeldinger og fjern dem.
  • Siden laster for tregt. Det kan være mange grunner til dette, har du en side som laster opp tregt, kan vi hjelpe deg med dette.

Søkemotoroptimalisering – juks

I gode “gamle” dager kunne man gjennomføre søkemotoroptimalisering ved å repetere søkeord man ønsket å dukke opp på i teksten på siden, eller med hvit skrift så det ikke syntes på siden. Videre kunne man repetere søkeord i koden, alt dette for å havne øverst i søkemotorene. I dag blir dette oppfattet som juks av crawlerne og kan føre til at du får en langt dårligere plassering i søkenettverket, selv om innholdet kan være relevant for søkerne. Fokus nøkkelordet bør ha en tetthet på over 1% i teksten, men aldri over 2,5%. Søkemotorene ønsker å videreformidle innhold søkerne faktisk søker etter, for at søkere skal foretrekke dem når de søker etter innhold på nettet. Det er derfor viktig å vise søkemotorene man følger spillereglene, når man gjennomfører en søkemotoroptimalisering.

Begrensninger

Selv om du gjennomfører en søkemotoroptimalisering av hjemmesiden din, vil du ikke dukke opp øverst i søkenettverket over natta. En av grunnene til dette er at det er andre relevante sider i søkenettverket, som har vært der lenger og som har flere besøkere. Men jo tidligere man dukker opp på treff i søkenettverket, jo flere besøkere vil man generere. Er man i tillegg flink til å holde siden dynamisk, ved at det stadig skjer ting på siden, vil man på sikt få bedre og bedre plassering i søkenettverket.

– Les mer om AdWords her.

– Les mer om søkemotoroptimalisering her.

 

 Lykke til!

One thought on “Søkemotoroptimalisering av nettbutikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *