Få flere kunder i nettbutikken din (1:3)

Nøkkelen til en suksessfull nettbutikk

Det er flere elementer som er essensielle for en velfungerende nettbutikk. Vi skal gå igjennom noen punkter her slik at du lettere kan vedlikeholde og følge opp driften selv.

1. Positivt forhold til merkevaren

Netthandel er sterkt avhengig av å nå ut til et større puplikum og for å opprette et effektiv forhold mellom de besøkende på nettsiden eller kundegruppen, må man bygge opp et positivt forhold til produkt eller merkevare.

2. Verdi for pengene

Det må komme tydelig frem at kundene får verdi for pengene sine. Illustrer hvorfor kundene skal kjøpe nettopp ditt produkt, eller et kjent produkt fra din nettbutikk, istedenfor en annen forselger. Et tydelig budskap gjør det lettere for de besøkende å ta en beslutning.

3. Jungeltelegrafen

I en digital verden der informasjon spres raskt og ukritisk bør du sørge for at den eneste omtalen og vurderinger som blir gjort om din nettbutikk eller merkevare, er av det positive slaget. Positiv omtale fra tidligere/faste kunder er en svært effektiv måte å konvertere nye kunder på.

4. Tilbakevendende kunder

Ved å bruke e-postmarkedsføring til faste og også nye kunder kan du lokke med tilbud relatert til tidligere shoppinghistorikk. På denne måten vil du med rett fremgangsmåte kunne generere nye salg med tilbakevendende kunder.

5. Kundeservice

I tillegg til å finne ditt område der du leverer noe ekstraordinært som f.eks unike merkevarer, gratis frakt eller retur, så er oppfølging av kundene helt essensielt.
Sørg for upåklagelig kundeservice fra dag én!
Fornøyde kunder sprer gode ord og kommer ofte tilbake.

Lurer du på hvorfor salgene uteblir fra nettbutikken din?
6. Pass på at nettbutikken din fungerer optimalt.

Vær sikker på at alle linker og knapper leder et sted og riktig sted. Sørg for at hastigheten på siden er rask nok.
En nettside som laster tregt kan før til en større flukt av brukere. Det skal være helt tydelig for de besøkende i nettbutikken hva du leverer og hva du ber om i retur.

Her er antall steg for å kunne innhente relevant og nyttig informasjon og produktet eller tjenesten viktig. Informasjonen relevant til produktet eller tjenestene skal være lett å finne. Igjen så er behovet for å kartlegge hvorfor man skal velge ditt produkt over andre nøkkelen til å konvertere besøkende til kunder.