Legg til Meta Informasjon i Magento

meta informasjon i magento, SEO

Magento brukermanual:
Legg til meta informasjon i Magento.

Har du nettbutikk bygget på Magento? Ved å legge til metainformasjon på alle produkter og kategorier, øker du synligheten av nettbutikken din i søkenettverkene. Her er en kort veiledning for hva som bør være med:

Meta title – Magento

Du trenger ikke legge til Meta title når du jobber med SEO i Magento. Magento legger i stor grad til rette for god SEO og autogenerer Meta titler på produkter og kategorier med mer, om du lar være å skrive noe i “meta tittel”-feltet. Magento baserer meta tittelen på: Hovedkategori > underkategori(er) > produktnavn. Et eksempel på en autogenerert metatittel er: Joggesko – joggesko herre – “Sorte joggesko i skinn fra Homme”. Ønsker du at det skal stå noe annet i meta tittelen, skriver du bare din egen.

Metanøkkelord – Magento

I “metanøkkelord”-feltet, legger du til søkeord og søkefraser som beskriver produktet eller produktkategorien. For å unngå “kannibalisme” bør du sørge for at hvert produkt og hver kategori har spesifikke nøkkelord og søkefraser. Har alle produkter og kategorier samme nøkkelord og søkefraser, konkurrerer de med hverandre i søkenettverket, noe som kan gi et uheldig utfall. Alle produkter og kategorier bør ha noe SEO, men vi anbefaler at du gjennomfører en SEO-diskriminering og gir de viktigste, beste eller mest lønnsomme produktene og kategoriene de beste nøkkelordene og søkefrasene, mens de andre får mer generelle.

Metabeskrivelse – Magento

På metabeskrivelsen skriver du en kort beskrivelse av produktet/ kategorien. Metabeskrivelsen skal være på ca. to setninger eller 135 tegn. Er den lenger enn dette, vil ikke hele metabeskrivelsen synes i søkenettverket.

Metabeskrivelse – kategorier

Skriv navnet på kategorien, elementer som gjør kategorien attraktiv, eventuelt hva som gjør den unik. Legg til en CTA (call to action). Skriv navnet på nettbutikken eller bedriften deres og kjernekompetanse. Tips: Pass på at produktnavnet, URL-en og alle nøkkelordene og/eller frasene blir nevnt i metabeskrivelsen.

Eksempel på metabeskrivelse for en kategori:

Metanøkkelord: Crocs, originale crocs, crocs i nettbutikken

Kjøp myke, lette Crocs i nettbutikken vår Crocsbutikken.no. Stort utvalg størrelser og farger. Crocsbutikken.no – Originale Crocs – Gå en mykere dag i møte.

Metabeskrivelse – produkter

Skriv navnet på produktet, elementer som gjør produktet attraktivt, eventuelt hva som gjør det unikt. Legg til en CTA (call to action). Skriv navnet på nettbutikken eller bedriften deres og kjernekompetanse. Tips: Pass på at produktnavnet, URL-en og alle nøkkelordene og/eller frasene blir nevnt i metabeskrivelsen.

Eksempel på metabeskrivelse for et produkt:

Metanøkkelord: sorte Crocs,

Kjøp sorte Crocs i nettbutikken vår Crocsbutikken.no. Sorte Crocs i alle størrelser. Crocsbutkken.no – Originale Sorte Crocs – Gå en mykere dag i møte.

Innhold kontra metainformasjon

Dette er den tekniske delen ved å legge til meta informasjon i Magento, men innholdet på landingssiden er selvfølgelig også viktig. Sørg for å ha gode produktbeskrivelser og en god beskrivelse av selve nettbutikken. Sidene blir lest av “datamaskiner”, så sørg for å legge sidene til rette for at de klarer å lese dem (klikk på bildet under for å lese mer om SEO). I tillegg er det viktig at nettbutikken er ryddig og responsiv.

Ønsker du hjelp til å legge til Meta informasjon i Magento? Ta kontakt:

Ditt navn *

E-post *

Melding


* Må fylles ut

Vil du vite mer om meta informasjon i Magento og SEO?

Klikk på bildet under og les vårt blogg-innlegg om SEO!

SEO - ordsky