Digital markedsføring er kort forklart all markedsføring som er utført gjennom digitale plattformer. Der mange misforstår er at digitale plattformer ikke kun gjelder sosiale medier. Sosiale medier har vokst enormt det siste ti-året, men innenfor digitale markedsføring finner vi også digitale reklametavler og TV-reklamer. I dag brukes begrepet stort sett om markedsføring på internett, så det er det vi skal ta for oss i denne artikkelen. Her skal du få noen tips til god og effektiv digital markedsføring, samt en bredere forståelse for de forskjellige begrepene.
Tidligere fungerte markedsføring kun som fysisk reklame; print og plakater, og på TV og radio. Det som gjør digital markedsføring så lukrativt er muligheten for digital sporing. Takket være «cookies» kan vi følge med og spore kunden på alle «touch points» gjennom kundereisen.
Hva er «touch points i en kundereise»
Som digital markedføring kan det hene du har hørt om «customer journey touch points». Enkelt forklart er dette alle møter mellom kunde og bedrift. Det mange markedsførere ikke tenker over er at vi som bedrift møter kunden lenge før det faktiske kjøpet. Gjennom google-søk, anmeldelser, promoteringer på sosiale medier og det såkalte «word of mouth». «Word of mouth» vil si at allerede eksisterende kunder omtaler et produkt eller en tjeneste. Dette kan være ente positivt eller negativ, men er ofte forbrukerens første møte med produktet eller tjenesten.
Derfor er den aller viktigste huskeregelen for en markedsfører: sammenheng. Det du formidler skal ha en sammenheng på alle plattformer, også i den fysiske markedsføringen. Nettsiden, sosiale medier, promoteringer og reklamer må reflektere bedriften eller merket. Dersom er svak sammenheng vil forbrukeren bli forvirret og sannsynligheten for et sterkt og lojalt bånd er mindre.
Støy på internett
En annen grunn til at det er viktig at vi som markedsførere virkelig beholder denne sammenhengen er at det finnes ekstremt mye støy på internett. Støy er det som tar forbrukerens oppmerksomhet vekk fra din bedrift. Det kan være alt fra en pop-up melding, eller en annen reklame. Det er vanskelig å forholde seg til og takket være digital sporing kan vi gjør det litt lettere for oss. Det finnes jo så klart støy ved fysisk markedsføring også, men ikke på samme måte som ved digital.
I og med at vi har muligheten til å spore forbrukernes adferd kan vi se alt i fra hvor lang tid de er inne på en side, hvorvidt de trykker på en promotering eller banner reklame, om de går fra en handlekurv uten å gjennomføre kjøpet og hvilke interesser de har. Dette gjør det enklere for oss å drive målrettet markedsføring mot vår målgruppe. Det gjør det også lettere å definere målgruppen for en hel bedrift eller et enkelt produkt. Så bruk denne muligheten for alt det er verdt.
Plattform planlegging
Plattform planlegging eller «content planning» som det heter på engelsk er ekstremt viktig når det kommer til digital markedsføring. For å oppnå maksimalt utbytte av markedsføringen er viktig med god planlegging og strategi. Når du poster på sosiale medier er det viktig med en god sammenheng her også. Et godt tips til Instagram er at de ni siste bildene dine skal gi forbrukeren en oversikt over alt du tilbyr og står for. Dersom en forbruker trykker på en promotering og blir ført videre til profilen din skal de med et raskt overblikk får mulighet til å se hva du tilbyr.
La oss si at du jobber for et klesmerke. Da bør de ni siste bildene dine inneholde noe fra de forskjellige produktkategoriene, f. Eks tilbehør og klær. Kanskje er dere en bedrift som poster bilder av kunder i klærne deres, da bør dette også være en del av de siste ni bildene. Innenfor de ni siste bildene bør det ligge et bilde med kun tekst dersom dette er noe dere poster regelmessig. Det skal rett og slett være en av hver. Dette krever god planlegging, men vil gi gode resultater og et utrykk av dere har et sterkt brand med god oversikt.
Slik blir du synlig
Det finnes så klart ekstra metoder for å bli sett, ikke bare ved å ha en fin Instagram profil. SEO er en god mulighet. Dette står for søkemotoroptimalisering, eller «search engine optimization» på engelsk. Det finnes hundrevis av tips for å drive med styrke SEO. Det letteste er at overskriftene dine består av ord du tror kunden søker på, og at det første avsnittet inneholder liknende ord. For eksempel dersom du selger verktøy kan artikkelen din inneholde forskjellige produkter som hammer, sag og bor, men også situasjoner du vil bruke produktet i som kjøkken, oppussing og veranda.
Et annet verktøy man kan bruke for å bli sett på internett er Google Ads eller Google Add Words. Da betaler du for å komme høyere opp i søket. Du betaler pr søk, og dersom du selger verktøy vil din annonse kun komme opp når lignende ord blir søkt på. Du skal så klart slippe å betale for at noen søker på planter når du selger verktøy. Dette har vist seg å gi gode resultater både dersom kunden vet hva de ønsker, men ikke hvor de ønsker det fra, men også dersom kunden allerede vet hvilken bedrift de ønsker å handle fra. Vi er enkle mennesker og ofte foretrekker vi å trykke på det første som kommer opp, slik at dersom din bedrift kommer høyt opp på et søk er det en stor sjanse for at forbrukeren velger deg selv om de opprinnelig hadde en annen bedrift i tankene.
Oppsummering
Det finnes utrolig mange muligheter innenfor digital markedsføring; sosiale medier, SMS reklame, annonser, konkurranser, nyhetsbrev osv. Det er viktig at du selv setter en grense, for man kan ikke være best i alt. Det er viktigere at få plattformer blir styrt godt og med en sterk sammenheng, fremfor mange kanaler uten sammenheng og med svakt innhold.
Det viktigste du gjør er altså; sammenhengene innhold, unngå støy ved å følge med på forbrukerne, planlegg det du skal poste og sørg for at du er synlig. Det er massevis av tips og triks der ut, men vi håper at du nå har fått en litt bedre oversikt.