Google shopping

Google shopping er, helt enkelt forklart, de annonsene du ser når du søker på et produkt på Google. Denne funksjonen fungerer utelukkende for deg som selger fysiske produkter, og ikke servicetjenester. Så for deg som eier en netthandel er dette det perfekte verktøy for å nå gjennom til kundene. Her får du muligheten til å promotere dine produkter med bilder, produktnavn og pris direkte i søkemotoren.

Dersom du bruker Google Shopping gir du forbrukerne en mulighet til å se dine produkter og priser allerede før de besøker nettbutikken. Du har kanskje hørt om Google Ads? Ordningen «pay-per-klick» gjelder her også. Altså betaler du kun per klikk du får på din annonse. Noe som er en stor fordel med Google Shopping er at her får kundene mulighet til å se et bilde av produktet ditt, i motsetning til hos Google Ads der de kun ser en overskrift eller link.

Et bilde sier mer enn tusen ord

Google Shopping er et enkelt annonseringsverktøy som ligner på både søkenettverket og displaynettverket, dersom du kjenner til dette. Med dette verktøyet får du muligheten til å vise dine produkter, rangert etter relevans, når en kunde søker på et produkt innenfor din produktkategori. Så her får du muligheten til å la kunden vurdere ditt produkt, selv om de muligens vurderte en konkurrent.

Vi sier jo at «et bilde sier mer enn tusen ord», og det stemmer. Kunder klikker opptil tre ganger så ofte på et produkt med et bilde fremfor en tekstannonse. Forskjellen er altså nokså stor, så dersom du eier en nettbutikk er det absolutt verdt å vurdere en Google Shopping annonsering. Her slipper du å manuelt oppdatere dine produkter. Google Shopping oppdaterer alt fra utsolgte varer til tilbud direkte fra din nettbutikk. Så her er samspillet mellom Google og din nettbutikk svært sterkt.

Slik fungerer Google Shopping

Når du bruker Google Ads, søkenettverk eller displaynettverk, velger du selv hvilke søk dine annonser skal vises på. Du velger deg ut «Google AdWords» som det tidligere er kalt, altså spesifikke søkeord du ønsker din annonse skal vises på. Med Google Shopping blir det enklere for deg, Google skanner din produktinformasjon og velger spesifikke søkeord din annonse vil havne på, ut ifra relevans. Det vil si at det er Google som bestemmer hvilke søkeord din annonse vil dukke opp på.


For noen kan dette kanskje virke som en veldig stor ulempe, men det stemmer ikke. Forbrukerne er svært fornøyde med Google Shopping, nettopp fordi relevansen er så høy. Det er faktisk vist at de fleste får nesten 40% fler konverteringer i forhold til andre søkemotorverktøy. Dersom du likevel skulle ønske at du kunne legge til egne søkeord, kan du f. Eks legge til disse i produkttittelen. Bare husk at det ikke er noen garanti for at dette vil fungere.

Derfor skal du velge Google Shopping

Som tidligere nevnt har Google Shopping en høy konverteringsrate, noe som er en klar fordel. Dersom du selger produkter i en populærproduktklasse med mange konkurrenter, er også dette et svært godt verktøy. Du trenger heller ikke være i en populær produktkategori, men kanskje ligner ditt produkt på et annet produkt, og da er dette et genialt verktøy – spesielt om du kan tilby en lavere pris enn konkurrenten. Det er mange grunner til å velge Google Shopping, men det stopper ikke her.

Google Ads og Google Shopping jobber ikke sammen, altså kan du velge å bruke begge verktøy samtidig. Det betyr at du kan bruke søkeord for å komme høyt opp på en søkemotor, bruke bannerannonser og Google Shopping samtidig. Dersom du slenger på høy og sterk SEO, søkemotoroptimalisering, er du på god vei til å slå ut eventuelle konkurrenter. Dette betyr altså at du kan være så heldig at du får vist dine produkter og din nettbutikk opptil tre ganger på et søk. Det er noe som absolutt må kalles en stor fordel.

En «vinn-vinn» situasjon

Sist, men ikke minst er det verdt å nevne noe som markedsførere kaller for «consideration set». Dette er, enkelt forklart, en slags liste med produkter som kunden vurderer når de skal handle innenfor en spesiell produktkategori. La oss si at du skal kjøpe nye sko, du vurdere alltid Adidas, Nike og New Balance. Da er dette merkene som ligger i ditt «consideration set» innenfor sko-kategorien.


Dersom du bruker Google Shopping er det en svært stor mulighet for at du vil havne innenfor denne listen hos forbrukerne. Det er ikke sikkert at de endre opp med å kjøpe ditt produkt, men du havner på lista over merker de alltid vil vurdere. Du betaler jo kun per klikk, så her får du en «vinn-vinn» situasjon.

 

Slik kommer du i gang

Her skal du få en liten guide til hvordan du kommer i gang med Google Shopping.

  1. Finn ut av hvilket butikksystem du har. Det er nemlig slik at hos noen butikksystemer kreves det at det aktiveres en modul til enten Google Shopping eller til et produkt.
  2. Videre oppretter du deg en Google Merchant Center konto og setter inn ditt produkt. Deretter skal du vente på godkjennelse – og vær tålmodig, dette kan ta opp til 5-7 dager.
  3. Link sammen din Google Merchant Center konto med din Google Ads konto.
  4. Opprett en Google Shopping kampanje hos Google Ads.
  5. Sist skal du passe på at du legger inn alt med korrekt data. Så er det bare å vente på ditt førte salg, men husk at det kan ta et par dager.

Nå har du fått en full guide til hvordan du oppretter en konto og legger inn dine produkter hos Google Shopping. Her er det mange fordeler ved å ta i bruk dette brukervennlige og effektive verktøyet. Du kan utkonkurrere andre konkurrenter innenfor samme produktkategori, du betaler kun per klikk, du kan havne på forbrukernes vurderingsliste og statistisk sett har du neste 40% større sjanse for salg. Husk også at dersom du velger å ta i bruk Google Shopping, betyr ikke dette at du må slutte å bruke Google Ads. Bruk begge deler og hav inn salgene. Lykke til.