Lenkebygging, eller «link building», som det heter så fint på engelsk. I denne artikkelen skal vi ta deg igjennom hva lenkebygging er, hvorfor det er viktig og enkle, samt gode, tips til hvordan du kan styrke din lenkebygging. Dette vil være god og nyttig informasjon enten du selv ønsker å drive med lenkebygging eller du ønsker å hyre noen til å gjøre det for deg.
Så hva er egentlig link building? Link building er en av mange SEO-taktikker der målet er at andre eksterne lenker skal videreføre forbrukeren til ditt nettsted. Lenkebygging har nok ikke det beste ryktet, ettersom mange ser på dette som en noe skyggefull eller litt slu måte å drive SEO på. Det er forståelig at mange tenker sånn, men her skal vi vise deg hvordan du kan drive link building på en riktig og god måte.
Slik fungerer lenkebygging
Lenkebygging fungerer slik at søkemotorene bruker linkene som peker mot nettstedet ditt, først og fremst for å finne ditt innhold og deretter for å vurdere ditt innhold og autoritet. På en måte kan lenkebygging sammenlignes med omtaler. Dersom du leser en omtale om en film, skrevet av en kjent filmanmelder, er det mer sannsynlig at du stoler på denne anmeldelsen. Andre omtaler er kanskje mer nøytrale, du vet ikke helt hvem anmelderen er, men det høres logisk ut. Så har du de omtalene du virkelig ikke tror på grunnet lav autoritet hos anmelder. Slik er det også med lenkebygging.
Det vil si at dersom du skal drive med lenkebygging er det viktig at du sørger for at lenkene som viser til din nettsidene er pålitelige. Videre bør du sørge for at det er en god forfatter bak teksten eller artikkelen som skrives. Dersom teksten består av mange skrivefeil og dårlig språk vil det kunne påvirke din side negativt. Forfatteren, enten deg er deg selv eller noen andre, bør også forstå seg på ditt innhold slik at ordene som kobles til din side passer med ditt eget innhold. Dersom det er vanskelig å finne passende ord er det bedre å f. Eks skrive «du kan lese mer her» enn å linke til et ord som ikke gir mening.
Er lenkebygging ulovlig?
Det er mange som tror at lenkebygging ikke er lovlig – og det stemmer ikke. Google har en del retningslinjer, men det finnes metoder å drive lenkebygging som både stemmer over ens med Googles retningslinjer og med norske lover. Det handler bare om å gjøre det riktig. Et eksempel er at lenkebyggingstekster alltid skal markeres tydelig med «annonse» merket. Det er det vi kan kalle en indirekte annonse, og skal derfor ALLTID markeres. Dette er noe den norske markedsføringsloven sterkt påpeker, og dette er en av de enkleste tiltakene du kan ta i bruk for å sikre deg at du ikke gjør noe du ikke skal.
Det trenger altså ikke å stå annonse med store bokstaver i tittelen, men du skal likevel f. Eks velge det som kategori for artikkelen dersom det er en mulighet. Du kan også ende artikkelen eller teksten med «/annonse». Som sagt er dette virkelig den enkleste måte å holde seg innenfor lovens rammer, så dette er noe du alltid bør gjøre.
Lenkebyggingsstrategi og antall links
Når det kommer til strategi er dette nokså individuelt, likevel er det noen tips du kan ta i bruk for å sikre deg en sterk SEO. Et svært vanlig spørsmål er «hvor mange links skal jeg ha?». Nå det kommer til antall links er dette avhengig av hvor mange konkurrenter det er innenfor søkeordene du bruker. Det viktigste du tar med deg er at vi skal alltid tenkte kvalitet fremfor kvantitet. Dersom du tar i bruk links av høyere kvalitet trenger du færre links.
Dersom du gjør en analyse av dine konkurrenter vil du raskt se at det er ikke kun antallet links som teller. Det er heller ikke kun domeneautoriteten som bestemmer rekkefølgen på sidenes plassering, Google ser nemlig på hundrevis av forskjellige faktorer når de bestemmer rekkefølgen på sidene som kommer opp ved et søk. Links er en av dem. I motsetning til det mange tror, så er det ikke kun maskiner som jobber i Google, det er også mennesker. Det er faktisk noen som har som jobb å se over artikler, innlegg og nettsider. Derfor når du driver med SEO, skal du ikke kun tenke link building og søkeord, det skal også skrives med god kvalitet.
Unngå PBNs og Splogs
Noe du skal prøve å unngå dersom du selv bestemmer hvor dine links skal plasseres er PBNs og Splogs. PBN er en forkortelse for Private Blog Network, og Splogs er en sammentrekning av ordene spam og blog. Dette er typiske artikkeldatabaser som gjerne har svært liten tilknytning til domenenavnet. Disse sidene brukes ofte av typiske SEO byråer som utgir eller kjøper seg inn for å publisere deres artikler.
Artiklene er gjerne kamuflert med titler som «gode råd» eller «dette er vår anbefaling». Disse artiklene mangler ofte sammenheng er rett og slett helt uten verdi. Det finnes selvfølgelig unntak der gode forfattere har skrevet gode tekster som havner på disse sidene, men som oftest ønsker ikke virksomheter å assosieres med slike sider. Dette er kun en anbefaling, det er ikke ulovlig å publisere links på disse sidene, men igjen – kvalitet fremfor kvantitet.
Linkkataloger og hvorfor du ikke bør benytte deg av disse
Noe annet du skal være obs på når du driver med lenkebygging er at du ikke skal ta i bruk såkalte «linkkataloger». Det finnes jo selvfølgelig linkkataloger som 1881 eller gulesider, disse er reelle linkkataloger, men det finnes også kataloger som en og alene er skapt for å skape links som ikke hører til der de skal. Disse katalogene kan f. Eks vise til en lege og dersom du trykker på linken kommer du inn på en casino side. Her passer altså ikke informasjonen og linken sammen. Dette er ikke tillatt ifølge Googles retningslinjer, og du bør derfor ikke ta i bruk slike sider.
Enkelt og greit er linkbygging ikke ulovlig, men det er visse ting du skal tenke over før du begynner. Ta en titt på markedsføringsloven og Googles retningslinjer dersom du blir usikker.