SEO er et begrep som vi hører nevnt i flere og flere sammenhenger. I takt med at verden blir mer og mer digital blir det nemlig samtidig mer og mer viktig at vi tilegner oss den kunnskapen vi trenger for å sørge for at bedriften vår gjør det så godt som mulig.

Som bedrift i Fredrikstad, et sted der det bor mange mennesker, finnes det også mange konkurrerende bedrifter som tilbyr de samme eller lignende ytelser eller produkter. Hvis man vil rangere høyt på listen i søkemotorer som for eksempel Google og gjøre det lett for potensielle kunder å finne nettopp deg, er det SEO man skal jobbe med.

SEO er en utrolig spennende disiplin som for mange kan virke mye mer mystisk enn den er. Når man har satt seg inn i det er det ikke så vanskelig faktisk og det man får ut av det er vel verdt den investeringen det er å sette seg inn i det – eller betale eksperter for å gjøre det.

Hva er SEO egentlig?

Når man snakker om SEO snakker man om det engelsk begrepet som står for Search Engine Optimization. På norsk oversetter vi det direkte til søkemotoroptimering og både på norsk og engelsk beskriver faktisk ordet akkurat det det betyr – nemlig å optimere tekstene på for eksempel en hjemmeside på en måte som gjør det lettere å rangere høyt i søkemotorer som for eksempel Google som mange sikkert kjenner.

Det er helt grunnleggende to måter å komme høyt opp på listen hos søkemotorer som Google. Den første måten er gjennom å optimere tekstene i forhold til SEO og kaller organisk, eller naturlig, søkemotoroptimering. Den andre måten er gjennom å betale for det ved bruk av for eksempel Google Ads. Når man gjør det betaler man for å ligge høyt og er den eneste måten man kan garantere og komme høyt på lista, men organisk SEO er en veldig god måte å gjøre det på også.

Hva kan man forvente av SEO?

Når man som bedrift i Fredrikstad skal sørge for å komme aller øverst på lista når potensielle kunder søker etter akkurat det de tilbyr, er det ikke bare viktig å vite hva SEO er. For når man betaler for at eksperter skal optimere SEO for dem eller de investerer tid i å gjøre det selv er det noen ting man skal vite – nemlig hva SEO ikke er, sånn at man vet hva man kan forvente.

Når man har kjøpt SEO kan det være lett å tro at man bare kommer til å lande naturlig på toppen av lista, men sånn er det ikke. SEO er nemlig ikke en garanti for at en bedrift i Fredrikstad som har investert i SEO kommer høyere på lista enn en konkurrent som ikke har gjort det. Det er nemlig mange ting som spiller inn i hvordan søkemotorer som for eksempel Google rangerer hjemmesider.

SEO er også en flytende ting, så selv om man faktisk ender opp på førsteplassen så betyr ikke det at man ikke kan miste den til noen andre. Moralen i historien er at man alltid bare kan gjøre det så godt man kan og fornøyde kunder er det aller viktigste!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her