Søkemotoroptimalisering Oslo
Oslo er en av de byene i Norge der bedrifter har aller mest konkurranse sammenlignet med andre steder i landet. Mengden av butikker, restauranter og hoteller er enormt og selv om Oslo både har mange fastboende og mange turister, så er det ikke dermed sagt at alle bedrifter overlever. Men hvis man er litt smart og velforberedt kan man sørge for at man er en av de som gjør det.
Når man har så mye konkurranse som man har i Oslo er det viktig at man tenker over hvilke ting man kan gjøre for å skille seg ut fra de andre og tiltrekke kunder. Det betyr at det man tilbyr må være unikt og at den opplevelsen man gir kundene er noe som de kommer til å ville komme tilbake til igjen og igjen og ikke minst fortelle vennene sine om.
Men de tingene alene er ikke nok. For i takt med at verden blir mer og mer digital ser vi at forbrukere bruker søkemotorer som for eksempel Google mer og mer når de skal finne nye steder å gå. For den trafikken butikker og bedrifter fikk før av at folk gikk forbi tilfeldig er mindre enn noen gang og antallet av forbrukere som finner bedrifter på nettet øker hvert år. Så hvordan håndterer man den utviklingen på en måte som gjør at man kommer ut på topp?
Hjelp kundene dine med å finne deg
I helt korte trekk handler søkemotoroptimering om at man skal gjøre det lettere for de kundene som ønsker seg det du tilbyr med å finne deg. Søkemotorer som google jobber med forskjellige algoritmer som gjør at de kan samle inn data for å kunne ende opp med å rangere de søkene i finner fra mest til minst relevant i forhold til det den som søker ser etter.
Hvis man ikke vet hva søkemotorene ser etter eller hvilke faktorer som de legger vekt på, kan det være vanskelig for de kundene som er relevante for dere og faktisk ønsker å finne dere å gjøre nettopp det. For det å ligge på den første siden på en søkemotor som Google kan være helt avgjørende. Det er få som ser videre fra første side, så man må jobbe med søkemotoroptimering hvis man vil at kundene skal finne bedriften.
Hva betyr egentlig søkemotoroptimering?
Søkemaskinoptimering er opprinnelig et begrep oversatt fra engelsk – Search Engine Optimization, bedre kjent som SEO, betyr akkurat det ordet beskriver. For når man snakker om søkemaskinoptimering mener man at man vil jobbe med å optimere for eksempel hjemmesiden sin, sånn at søkemotorene kan rangere dem høyere.
Det er mange måter man kan gjøre det på og det er ikke noe vi kommer til å snakke om her, men kort fortalt handler det om at man jobber konkret med de forskjellige faktorene som algoritmene som søkemaskinene bruker. Det å lage bra innhold og legge opp til en god brukeropplevelse er en viktig del av det å få en side som rangerer høyt.
Å jobbe med fagfolk med ekspertise innenfor både det å bygge hjemmeside og SEO er viktige investeringer for en bedrift – særlig i et marked som Oslo, der det er så mye konkurranse.