Hvis du har en virksomhet som kjemper om synligheten på nettet, så er du klar over at dette krever både tid, smarte løsninger og penger. Synlighet på nettet blir viktigere og viktigere, da flere og flere nordmenn foretar de fleste innkjøp online. For at du skal være sikker på at du få generert relevant trafikk til nettstedet ditt, så skal du benytte deg av søkemotormarkedsføring.

Hvordan bruker jeg søkemotormarkedsføring?

På engelsk, så blir Søkemotormarkedsføring, kalt fot Search Engine Marketing, forkortet som SEM. Søkemotormarkedsføring handler selvfølgelig om synlighet på nettet, og hvordan virksomheten din skal skille seg ut fra de mange konkurrerende virksomheter. Du har kanskje også hørt om SEO, Search Engine Optimization, som går ut på å få virksomheten til å dukke opp i organiske søk på Google? SEM, er ikke helt det samme, da det er en betalt form for markedsføring.

Søkemotormarkedsføring er nemlig når man betaler for å bli plassert øverst i søkeresultatet, ved relevante søk. Søkemotormarkedsføring vil derfor sørge for at annonsene blir synlige på søkemaskinene, som for eksempel Google, når brukerne søker etter det som virksomheten din kan tilby. Selve betalingen fungerer sånn at du kun betaler, når noen klikker inn på annonsen din, og blir fraktet videre til hjemmesiden din. Dette kalles for betaling per klikk, eller kostnad per klikk. Du betaler altså kun, når du faktisk får trafikk på hjemmesiden. Du får altså valuta for pengene.

Det beste for virksomheten vil være å kombinere SEO og SEM, da dette er en måte å få skapt mest mulig synlighet for virksomheten online. Hvis du har en helt ny virksomhet, så kan det være en god ide å fokusere på SEM i starten, da dette kan være med til å tiltrekke nye kunder til virksomheten.

Hva får jeg, når jeg bruker SEM?

Først og fremst så får du genert trafikk til hjemmesiden din. Du kan også få eksponering øverst i søkeresultatene til en søkemaskin som Google. Du får annonser som er tilpasset målgruppen, samt muligheten til å manøvrere i annonsenes effekt. Du kan følge med, og se hvem annonseringen virker på, og tilpasse annonsene, sånn at de fungerer optimalt. På denne måten, så kan du sikre at annonseringen din samsvarer med de søkene som blir gjort.

Du får selvfølgelig muligheten for å kunne spore trafikken, og dermed får du også et overblikk over, hvordan markedsføringen faktisk fungerer, og hvordan du skal tilpasse den, sånn at den fungerer enda bedre i fremtiden.

Hvis du bruker søkemotormarkedsføring, så øker du virksomhetens muligheter til å nå ut til de helt rette kundene, i rett tid. Hvis du sørger for at de rette nøkkelordene er på plass, og annonsen er tilpass skjerpet, så kan du være heldig å bli vist frem til en potensiell kunde, akkurat når denne har funnet pengepungen frem fra lommen.

Optimering av annonsene

Som alltid, når det kommer til markedsføring, så gjelder det om å vite hvem målgruppen er, og hva du ønsker å oppnå med markedsføringen. Du skal derfor definere hvem målgruppen er, og hva målet ditt er. Når du har gjort dette, så kan du skape annonser som bygger opp om dette. Betalt søkemotormarkedsføring gir deg mulighet for å følge med, og justere annonseringen. Akkurat det med justeringer viktig, da du selvfølgelig ønsker å ha annonser som virker etter hensikten.

Målet er selvfølgelig å få de som har søkt etter noe som du har på hyllene, til å besøke hjemmesiden din, og deretter er selvfølgelig målet at de kjøper noe med hjem. Det er selvfølgelig ikke nok at de klikker videre for å se nærmere på varene, de skal helst også kjøpe noe med hjem. Det er jo først ved et reelt kjøp, at du virkelig får verdi ut av markedsføringen din.

Kombiner søkemotormarkedsføring med søkemaskinoptimering

Husk at, hvis du skal ha størst mulig suksess på nettet, så er det viktig at du bruker både SEM verktøyer, og SEO verktøyer. Enhver online markedsførings strategi, som ønsker at oppnå suksess, skal forholde seg til begge disse muligheter. SEM er ofte hurtige resultater, og en måte å få stor trafikk på sidene sine, men det er også noe som koster penger. SEO på sin side, er en langsiktet måte å skape økt trafikk på, over tid. Men det er også en gratis markedsføringsstrategi.

Husk også at det er ikke nok å få trafikk på hjemmesiden, eller i nettbutikken, du skal selvfølgelig også levere varer og produkter, som gjør at kundene får lyst til å spre ordet videre, og anbefale deg til venner og bekjente. Verdien av kundeanbefalinger og positive brukeranmeldelser skal ikke undervurderes, og det er derfor viktig at du har kvalitet i alle aspekter av virksomheten.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her