Søkemotoroptimalisering Tromsø

Tromsø kan tilby arktiske aktiviteter, midnattssol fra midten av mai, fjelltur, fisketur og festivaler. Tromsø har en hel masse å tilby, og er en av Norges mange turistbyer. Drømmen for mange turister er nok å oppleve nattehimmelens dansende nordlys når de besøker «porten til ishavet». Så hvordan skiller man seg egentlig ut som bedrift i Tromsø?

Når det kommer til å eie bedrift i Tromsø er det mye å tenke på. Det er mange turister i byen, så man må vurdere om et av segmenteringskriteriene for målgruppen kan være bredere geografisk enn kun nordmenn. Som bedrift er ønsket ofte å nå frem til så mange forbrukere som mulig, og å ha en så stor kundegruppe som mulig. Dersom man skal nå gjennom med dette i Tromsø er det derfor viktig at man også erkjenner turistgruppen som en del av markedet, kanskje spesielt når man driver med SEO.

SEO, hva er det egentlig?

SEO står på norsk for søkemotoroptimalisering, eller på engelsk Search Engine Optimization. Det handler rett og slett om å tilrettelegge innhold slik at en nettside, eller en del av nettsiden, rangeres høyt hos søkemotorene. Her er det ofte snakk om Google, i og med at det er den regjerende søkemotoren for øyeblikket. Dersom du velger å unngå Google vil du miste en ekstremt stor del av kundegruppen, så det anbefales på det sterkeste å ta stilling til tips og triks hos Google.


Dersom du ønsker at din nettside skal rangeres høyt er du nøtt til å gjøre en god jobb med SEO. Hele 74% av alle gjennomførte kjøp i Norge begynner med et søk i en søkemotor – altså ikke at forbrukeren søker dirkete på en nettside. Det er et ordtak som sier «det beste stedet å gjemme et dødt lik er på side to av Googles søkeresultater». Dette er fordi forbrukere i dag tar ekstremt raske valg, og har derfor ikke tid eller energi til å bevege seg til side to av søkene, med mindre det er noe ekstremt spesifikt de søker etter.

Tips til god søkemotoroptimalisering

Hvis vi tar dette ordtaket i betraktning, er det med andre ord ekstremt viktig for deg og din bedrift at dere befinner dere på den første siden av søkeresultatene – og gjerne så høyt som mulig. Ved hjelp av god SEO blir dette mulig. Det første du gjør er bruke gode overskrifter, beskrivelser, titler, produktintroduksjoner og bildebeskrivelser. Dette gir både Google og kunden et overblikk som tilsier at din bedrift har brukt mye tid på å kvalitetssikre hjemmesiden og blir dermed en mer attraktiv bedrift.

Mange tenker at bak Google sitter det kun en haug av maskiner, men dette stemmer ikke. Husk å skrive til mennesker. Det er forbrukerne og de eksisterende kundene dine du skal kommunisere til. Bruk ord du tenker kunden gjerne søker på. Dersom du arbeider innenfor turistindustrien kan ord som «Tromsø», «beste», «opplevelser», «spenning» og «minner» være eksempler på gode ord å bruke. Google vil plassere deg høyere på listen over søkeresultater etter hvor relevant du er til forbrukerens søk.

You may also like...