Søkemotoroptimalisering Stavanger

Når man eier en bedrift i Stavanger, er det nesten ikke et tidspunkt i løpet av året som er mer viktig enn sommeren. For selv om Stavanger er et sted der det bor mange og det er rik mulighet for bedrifter for å tjene godt, så er det likevel om sommeren man har det aller største potensialet.

Stavanger er nemlig en av de byene i Norge som opplever mest turisme lokalt fra Nordmenn. Den internasjonale turismen er ikke like interessert i Stavanger fordi de mer ikoniske delene og byene i Norge får all oppmerksomheten fra for eksempel Kinesiske eller Amerikanske turister. Men blant skandinaviske og i høy grad Norske turister er Stavanger et populært reisemål – og særlig om sommeren.

De fleste som har en hjemmeside fordi de tilbyr tjenester, selger produkter eller har en fysisk restaurant eller kafé vet at det er viktig å rangere høyt på listen som søkemotorer som for eksempel Google. Men grunnene til dette er mange og det er mange bedrifter som enten ikke er bevisste om SEO, hvordan man jobber med det eller hva det egentlig betyr. Det kommer vi til å snakke litt om her, sånn at dere kan få et overblikk.

Først og fremst, hva er SEO?

SEO er et engelsk begrep som står for Search Engine Optimization og oversettes direkte til norsk, nemlig søkemotoroptimalisering. Og som ett av veldig få ord, så betyr faktisk søkemotoroptimalisering akkurat det som står – at man jobber med å optimere innholdet på for eksempel en hjemmeside, sånn at søkemotorer som Google og andre kan rangere siden høyere i resultatene på søk på forskjellige søkeord.

Søkemaskinoptimering fungerer fordi søkemotorer som Google og andre bruker forskjellige algoritmer som innheter data de deretter bruker til å rangere de forskjellige sidene som de finner i sammenheng med de forskjellige søkeordene. Når man jobber med SEO jobber man derfor direkte med de faktorene som man vet at søkemotorene prioriterer og synes er viktige.

Dette kan for eksempel være hvordan tekstene på siden er bygget opp, hvor brukervennlig siden er og mange andre parametere som gjør at søkemotorene prioriterer noen sider over andre.

Hjelp turistene med å finne bedriften deres

Hvis man ser på det store bildet er det helt overordnet to ting som er viktige å tenke på når det kommer til den rangeringen man har i de forskjellige søkemotorene. For det å ha en høy plassering er ikke bare noe man ønsker seg for å være øverst.

For det første så betyr det å ha en høy plassering i resultatene i de forskjellige søkemotorene betyr at det er lettere for potensielle kunder å finne nettopp dere og de tjenestene som dere tilbyr og for det andre betyr det ikke minst at det øker det sannsynligheten for at de finner dere før de finner noen av konkurrentene deres.

Begge disse tingene er hele grunnen til at man jobber med SEO og i en by som Stavanger der det er så mye konkurranse og masse flotte bedrifter som kundene kan velge mellom, så gjelder det å være skikkelig god på SEO sånn at man ikke går glipp av potensielle kunder.

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *