Hvordan gjøres markedsføring i dag?
Før gikk reklamebudsjettet til TV, avis eller plakater rundt om kring. De siste årene har dette endret seg drastisk. Nå gjøres det meste av markedsføring elektronisk. Det er helt klart at nå kan man nå en stor masse til en hver tid på nett. Noe som utgjør en større forskjell mellom disse kanalene er at nå kan man treffe konkrete målgrupper mye enklere. Dette igjen kommer fra all innsamling av data som blir gjort.
Hvor brukes det mest penger på markedsføring?
Som sagt er ikke de tidligere konvensjonelle kanalene der det nødvendigvis brukes mest penger lenger. Årsakene til dette er at det er færre som ser på TV-kanaler og leser aviser, mens det fortsatt er veldig dyrt å betale for reklame der. Mens på nett kan man mye enklere bestemme hvor mye penger man skal bruke opp mot mulig treff og man kaster ikke bort like mye penger ved å reklamere for store målgrupper som vil i snitt være mindre interessert.
Nå kommer de fleste treff fra sosiale medier og søkemotorer. Hvor Google er den desidert største søkemotoren, samtidig som de eiere Youtube. Facebook og andre sosiale medier er en god plass for målrettet markedsføring. Skal man reklamere for en plattform for kjøp av aksjer så vil man jo gjerne at det skal gå til de som kan være interessert i det. Og skal man selge sminke så er det bortkastet om reklamene går til menn.
Hvordan vil fremtidens markedsføring se ut?
Etter pandemien traff så ble det en tydelig kamp om å nå fram på nett. Så hvordan man markedsfører seg endres konstant og konkurransen vil nok fortsette å eskalere. Prisene for å markedsføre på nett går opp og kommer nok til å fortsette slik. Dette vil gjøre det vanskeligere for mindre og nye aktører å nå frem. Derfor vil vi nok se andre tilnærminger enn det vi har i dag. Fag som SEO og SEA vil bli mer utbredt og bli en mer vanlig vei for utdanning.
Hvordan teknologien utvikler seg vil også være med på å bestemme hvordan markedsføring gjøres i fremtiden. Visuelle medier som Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) kan bli en mer aktiv del av hverdagen, spesielt for nye generasjoner og da vil det bli et marked med stor konkurranse og mulig revolusjonerende endringer.
Hvordan markedsfører man gjennom søkemotorer?
Som nevnt er søkemotorer en av de største plassene for markedsføring. I dag har Google rundt 70% av markedet og det er der det legges mest ressurser. Hvordan det markedsføres mest er gjennom Google Ads. Hvor man betaler for å komme over vanlige søkeresultater i søkemotoren. Man kan også betale for å komme tydeligere fram de fleste plasser på internett.
Når det kommer til søkemotorer så har man et alternativ som ikke nødvendigvis trenger å koste noe. Dette er SEO eller søkemotoroptimalisering. Hvor det handler om å komme på toppen av søkeresultatene organisk. Hvor man bruker forskjellige metoder som søkemotorens algoritmer reagerer på og vil endre din plassering deretter.