Slik fungerer søkemotoroptimering
Når du søker på noe i Google eller andre søkemotorer har du helt sikkert lurt på hvorfor noen ting havner øverst på liste over det du søker på, og hvorfor noen ting ikke ligger på den første siden engang. Før trodde man at det som lå øverst alltid var det beste, men selv om dette er en del av sannheten, er det ikke hele sannheten. Dette skal vi snakke mer om her, for hvis du har lyst til å bruke SEO i markedsføringen din, er dette noe som er viktig å ha en grunnleggende forståelse for.
Det å bruke nettet er noe vi gjør hver dag, hele tiden – vi tenker ikke engang over det lenger. Fordi det er så integrert i hvordan vi lever, blir hjernen vår mindre og mindre oppmerksom på de små nyansene i hvilke valg vi tar og hvorfor, og her er det viktig å tenke på hvordan du kan bruke SEO til å sørge for at de potensielle kundene dine finner akkurat deg, og ikke konkurrentene dine. Det er nemlig sjeldent at man leser listen med resultater særlig nøye, men med SEO kan du sørge for at du havner høyere på lista. La oss ta et eksempel.
Hvordan funker det? La oss si at du søker på alt om fotball
Du lurer kanskje på hva som skjer når noen søker på alt om fotball, og svaret er kort fortalt at søkemotoren du bruker jobber for å finne de søkene som er de aller mest relevante for deg. Men hvordan finner den ut det? Alle sider på nettet kategoriseres av søkemotorene basert på søkeord og relevans, så når du søker på for eksempel alt om fotball, finner søkemotoren sidene som har optimert for søkeordet alt om fotball, eller ord i lignende kategorier.
Og søkemotorene skanner hele tiden innholdet på nettet for å hele tiden kunne ha et oppdatert overblikk over hvilke sider som er mest relevante i forhold til hvilke søkeord. Og alt om fotball, er i dette tilfellet søkeordet som den skanner for. Når du jobber med SEO er det derfor viktig at du gjør undersøkelser blant kundene dine for å se på hvilke ord de faktisk søker på når de prøver å finne bedrifter som dine, sånn at du kan optimere for disse.
Derfor er det viktig å optimere for bruken av SEO
Det er stor konkurranse på nettet når det kommer til å vinne potensielle kunder, enten du selger tjenester produkter, kunnskap eller opplevelser. Dette kan være litt skremmende å tenke på, men med bra SEO kan du få gode resultater. Det å gi lån til kunder, for eksempel billån, er noe som bankene slåss om, og her kan det for eksempel hende at noen søker på billånskalkulator dnb. Og hvis du jobber for en annen bank og har gjort bra SEO, dukker ikke bare deres kalkulator opp, men også deres.
Og det er blant annet dette som er grunnen til at man bruker tid på SEO – fordi det hjelper potensielle kunder med å finne deg, også når de faktisk leter etter konkurrentene dine.