Facebook markedsføring
Facebook er ingen hjemmeside, og den skal heller ikke behandles som en. Likevel er det en utrolig god plattform for kommunikasjon mellom deg og potensielle- og eksisterende kunder. Facebook er også et av de mediene som gjør det letteste å dirigere trafikk direkte til hjemmesiden.
Du kan velge mellom to forskjellige måter når du skal markedsføre på Facebook. Enten kan du velge å markedsføre, dele og poste på firmaets egen side, eller så kan du lage annonser som målrettet skal distribueres rundt til din gitte målgruppe, samt forbrukere som har være innom siden din. Uansett hvilken av metodene som passer for deg, skal du få et par tips med deg på veien.
Lag en klar og sterk strategi
For å få mest ut av å drive markedsføring på Facebook er det viktig at det legges en klar strategi for å virkelig nå ut til potensielle- og eksisterende følgere og kunder. Det er viktig at strategien er der for å støtte opp markedsføringen og at den fremmer, men også representerer, dine produkter eller servicetjenester. Lag en fast strategi som generer trafikk til hjemmesiden, nettbutikken eller det stedet dere ønsker trafikk. Det er viktig at markedsføringen både inneholder god og riktig kommunikasjon og samtidig skaper engasjement.
Noe annet markedsføring på Facebook kan brukes til er å lese og å forstå kundegruppen deres bedre. Benytt Facebook til å se hvem som kommuniserer, hvem som svarer og hvem som liker diverse innlegg. Dette kan gjøre det lettere for dere og skille mellom primær og sekundær målgruppe. Dersom de som originalt skulle havnet innenfor målgruppen deres ikke reagerer på innleggene dere, bør dere enten revurdere målgruppe eller innholdet i postene deres.
Utgivelsesplan og konsist innhold
Noe mange glemmer når de poster på sosiale medier generelt er konsist og sammenhengende innhold. Det er forvirrende for forbrukeren dersom det kommer forskjellige meldinger fra forskjellige kanaler. Derfor er neste steg etter å ha utviklet en strategi å lage en utgivelsesplan. Lag en oversikt over det som skal postes, f. Eks de neste tre månedene og del den med alle som har behov for tilgang. På den måte er dere sikre på at dere publiserer med samme «tone of voice» på alle medier.
På den måten er dere også sikret kvalitetsinnlegg til enhver tid, det er lettere å unngå små feil som skrivefeil eller feil dato, og det blir ingen siste-liten-rush. Videre gir dette alle i alle avdelinger mulighet til å komme med innspill til f. Eks produktlanseringer, eventer, helligdager og lignende ting det kan være lett å glemme. Nå er det slutt på unnskyldninger om e-mails som ikke er lest eller beskjeder som aldri ble sendt – alle kan føre direkte inn i planen.
Publiseringstidspunkt
Det neste dere skal tenke på er publiseringstidspunkt. Her tenker du nok at det er lett, det er jo bare å sjekke oversikten over når på dagen følgerne deres er mest aktive. Det som er greia, er at alle tenker sånn – dermed er det veldig mange som publiserer innlegg samtidig. Dette tilsier at det er svært mange innlegg å konkurrere mot. Om du velger å publisere f. Eks rett etter arbeidstid kan du være sikker på at det er mange aktive brukere, men du kan også være sikker på at brukerne ikke ser i nærheten av alt som publiseres i dette tidsrommet.
Derfor er det et «hot tips» å publisere innlegg utenfor de såkalte «peak tidene». Dersom dette blir en del av strategien deres vil du raskt se at flere brukere vil samhandle med innleggene deres og at eksponeringen blir større. Gode tidspunkt er faktisk rett før arbeidstid og om kvelden.
Gjør deg attraktiv for Facebook
Det neste tipset er å poste oftere enn du tror. Dersom du skal oppnå størst mulig synlighet og skape og samtidig skape trafikk til hjemmeside eller nettbutikk krever dette at du poster ofte. En enkelt post om dagen forsvinner lett i brukernes enorme nyhetsstrøm. Ved å poste flere ganger daglig vil du se at antall klikk, delinger, likes og generelt interaksjoner på Facebook siden vil øke. Dette gjør deg også mer attraktiv for Facebook.
Du har kanskje lagt merke til at på Facebook og Instagram er ikke innlegg lagt i kronologisk rekkefølge. Det kan være vanskelig å følge med ettersom algoritmene er i konstant utvikling. Derfor er det viktig fro deg som bedrift og markedsfører å gjøre deg selv attraktiv for Facebook. Ved å poste ofte får du flere samhandlinger, noe som gjør deg attraktiv for Facebook og dermed vil postene dine og bli mer relevante.