Du kjenner sikkert til det. Det at du går inn i en butikk, finner en vare du synes er fin, prøver den på, kanskje flere ganger, men likevel ikke kjøper den med hjem. For de fleste av oss, så er det sjelden vi kjøper en vare allerede den første gangen vi kikker på den med interesse. Dette gjelder også i den virtuelle verden. For at du skal øke mulighetene for salg i nettbutikken din, så skal du overveie å benytte deg av remarketing. Hvordan, det kan du lese mer om her.

Remarketing- en vennlig påminnelse

Remarketing, er nemlig akkurat det, en vennlig påminnelse. Remarketing fungerer på den måten, at du markedsfører deg enda en gang. Du sørger for å vise deg frem, en gang til, til en potensiell kunde som du vet har interesse for varene dine. Hvis du har en nettbutikk, så vil remarketing være, når du strekker ut til personer som du vet har besøkt hjemmesiden, eller nettbutikken din, men som ikke har kjøpt noe, ennå. Det som du gjør, via remarketing, er å gjøre dem oppmerksom på at du stadig har det produktet som de har vist interesse for, på hyllene. Hvis du er heldig, så er en påminnelse akkurat det som de har bruk for, for å hive VISA kortet opp av lommen.

I praksis, så fungerer remarketing ved at det blir plassert en cookie, en tekstfil, på datamaskinen til de som besøker hjemmesiden din. Ved hjelp av denne teknikken, så kan Google få adgang til disse cookies, og kan følge brukeren rundt på nettet. Når denne brukeren, som har besøk hjemmesiden din, oppfyller noen krav som du har bestemt, så vil de se annonseringen din, på utvalgte plattformer. De vil altså få en vennlig påminnelse, om den varen som de ennå ikke har kjøpt, men forhåpentlig stadig er interessert i.

Du kan selv bestemme hvilke brukere som du vil rette annonseringen din mot, hvor de skal kunne se denne annonseringen og hvor du ønsker at de skal ende opp. Remarketing, blir dermed en måte å øke muligheten for å gjøre besøk på hjemmesiden, eller nettbutikken, om til konkrete salg av produkter. Selv om kjøpet ikke blir gjort under det første eller andre besøket, så er det store sannsynligheter for at alle gode ting er tre.

Remarketing i Google

Det er helt alminnelig å benytte seg av remarketing, ved å lage annonser som reklamerer for de produkter, som den potensielle kunden søker etter på Google. Hvis du har en virksomhet som selger lamper, så kan du sørge for at en person som har besøk hjemmesidene dine, uten å kjøpe noe, blir minnet om deg og produktene dine, den neste gang personen søker etter lamper på nettet. Personen kjenner allerede til deg og produktene dine, og er derfor mer tilbøyelig til å foreta et kjøp på sidene dine.

Du kan også velge å lage remarketing for helt spesifikke produkter, kalt for dynamisk remarketing. Hvis det er en helt spesiell lampe som personen har kikket på, så kan du sørge for at annonseringen vil vise akkurat denne lampen. På denne måten, så gjør du det enklere for personen å finne tilbake til en bestemt lampe, som har vakt interesse. Og du går dermed ikke i glemmeboken, selv om personen forsetter med å lete etter lamper, også hos andre konkurrenter.

Hvorfor skal du bruke remarketing i markedsføringen?

Først og fremst så skal du benytte deg av remarketing, fordi det skaper større salg. Remarketing er en mulighet for deg, og virksomheten din, til å følge etter en person som har besøkt hjemmesiden din. Det har selvfølgelig vært en grunn til at personen kom på besøk, og selv om det ikke ble foretatt et kjøp ved dette besøket, så kan det godt være muligheter for at det neste besøket vil ende med et kjøp.

De fleste som handler på nettet, bruker noe tid på å lete rundt på forskjellige sider, før de kjøper en vare. Det kan være at man sammenligner pris, og ser nærmere utvalget av en bestemt vare. Med remarketing, så er du sikker på at du ikke går i glemmeboken, så snart en besøkende er ute av døren.

De fleste virksomheter vil ha større sannsynlighet for å lande et salg hos en kunde som allerede har vært på besøk en eller flere ganger, enn hos en som kommer forbi for aller første gang. Med remarketing, så holder du fast i en potensiell kunde, selv om denne har forlatt nettbutikken eller hjemmesiden.

Når du forsetter med å reklamere for virksomheten, og virksomhetens produkter, så vil du fortsette med å spøke i personens bakhode. Hvis du er heldig, så velger personen å komme tilbake til siden din, når beslutningen som et kjøp er tatt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her