Instagram markedsføring

Instagram har over en milliard månedlige brukere, og dersom målgruppen din er under 40 år er dette en plattform du ikke kan være foruten. Det er klart det også er brukere over 40 på Instagram, men dersom du har en yngre kundegruppe er det et must for deg å publisere på Instagram. For den yngre kundegruppen har Instagram tatt over for Facebook og appen blir brukt flere timer daglig per forbruker.

Facebook og Instagram er konstant i direkte konkurranse med blant annet Youtube og Snapchat, noe som gjør at utgivelsesplattformene konstant er under utvikling. Det betyr også at algoritmene konstant forandrer seg, noe som gjør at det kan være vanskelig å følge med. Her skal du få noen litt mer generelle tips, som du bør kunne bruke selv om algoritmen skulle oppdateres. Det første du bør gjøre er å følge @instagramforbusiness.

Bruk innsikten for alt det er verdt  

Det viktigste du skal følge med på, på Instagram, er interaksjoner eller samhandlinger. Gjennom å følge med på samhandlingene er det lettere for deg å se hvem som faktisk reagerer på det du legger ut. Dette gjelder både vanlig innlegg og annonser, følg med på hvem som reagerer, svarer, lagrer og liker. Dersom du skal legge ut en annonse på Instagram, la oss si du skal fremme en story. Da kan du velge hvem du vil rette den mot. Velg mellom en liste over brukere som nylig har sett på videoene dine, noen som nylig har søkt på et lignende produkt eller en liste med brukere som nylig har samhandlet med deg på Facebook.

Det er selvfølgelig mange andre lister du kan velge mellom, men poenger er at det er viktig at du er klar over at denne funksjonen virkelig kan være din beste venn når det kommer til annonsering på Instagram. Videre har du også mulighet til å trykke på «innsikt»-knappen. Denne gir deg mulighet til å lese av data om alle som er innom profilen din. F. Eks når de er mest aktive, hvor mange eksponeringer innleggene dine har og hvilke innlegg som har gitt deg flest trykk på hjemmesiden.

Publiseringsplan

Det neste du skal gjøre er å lage en publiseringsplan. Det er viktig slik at innleggene dine har kvalitet og ikke kun er poster laget i siste sekund. Dette gjør også at du lettere kan unngå småfeil som skrivefeil eller å glemme å tagge en samarbeidspartner. Dersom du og bedrifter er gode på å planlegge blir det lettere for alle, spessielt om dere er delt i flere avdelinger. Gjør det lett å legge inn produktslipp, events, konkurranser eller helligdager, slik at ingenting går i glemmeboken.

En annen grunn til at det er lurt å planlegge nøye og frem i tid, er at en konsis Instagram profil ser svært mye mer appellerende ut. Det er også bevist at kontoer som er svært populære alle bruker en og samme strategi. I de ni siste bildene dine, altså den første delen av feeden din, skal inneholde alle typer bilder du legger ut. Altså om dere normalt legger ut produktbilder, bilder av kunden med et produkt, en omtale og en video, bør alle disse bildene være representert i de siste ni bildene. Dermed ser brukeren med en gang hva de kan forvente av profilen din.

Bruk av hashtags og GeoTags

Hashtags høres kanskje litt 2000 ut eller noe man drev med første gang man fikk Instagram, men tro det eller ei – det er faktisk svært effektivt. Å bruke hashtags er i tillegg super enkelt. Det er så lett at du kan google et ord som innlegget ditt handler om, f. Eks «sommerkjole» og legge til hashtag og så vil du få opp en haug av forslag til tags du kan legge til. Senere kan du gå inn på innsikt å se hvor mange eksponeringer du har fått via hashtaggene. Det burde være en del, og dersom nummeret er unormalt lavt betyr det at hashtaggene ikke var gode nok.

Videre bør det alltid legges til en GeoTag, det vil si legg til et sted på posten din, f. Eks Aker Brygge. Selv om det bare er et bilde med tekst så bør du legge til et sted på innlegget. Det er nemlig mange som bare «henger» på Instagram som sjekker nylige poster på diverse steder, eller f. Eks hvis de skal besøke et sted så er det mange som velger å sjekke GeoTags. Ved å legge til sted blir du også mer attraktiv for Instagram ettersom posten virker mer helhetlig.

Dette var et par tips du kan ta i bruk, stort sett uansett algoritme.

You may also like...